Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

10 stycznia 2016

Hreczanyki - mięsno-gryczane kotlety kresowe

Kotlety z kaszy gryczanej w wersji wegetariańskiej należą do Waszych ulubionych przepisów i z pewnością podbiły już niejedno podniebienie.
Dziś chciałabym Wam zaproponować mięsną wersję kotletów gryczanych.
W ten sposób przyrządza się je na Podkarpaciu i noszą nazwę "Hreczanyków".
"Hreczanyki" wywodzą się z Kresów, a swą nazwę zawdzięczają "hreczce", czyli regionalnemu określeniu gryki, z której wytwarza się kaszę.
Kotlety z kaszy gryczanej są popularne nie tylko na Podkarpaciu, cała Wschodnia Polska upodobała sobie kulinarnie tę kaszę - na Lubelszczyźnie przyrządza się podobne kotlety tzw. "hreczniaki", tyle że zamiast mięsa dodaje się biały ser.

Przepis na "Hreczanyki" pochodzi z bloga "Trzeci Talerz".

Potrawy z kasz obowiązkowo należy podawać w towarzystwie surówki, gdyż kasze, mimo całego swego bogactwa odżywczego, nie zawierają witaminy C, dlatego też niedobory należy uzupełnić w inny sposób. 
Dobrym pomysłem jest dodanie do kotletów posiekanej natki pietruszki (tak jak ja to zrobiłam), która jest doskonałym źródłem witaminy C.

Składniki:
  • 1 i 1/4 szkl surowej kaszy gryczanej
  • 40 dkg mięsa mielonego wieprzowo-wołowego
  • 3 jajka
  • 3-4 duże ząbki czosnku
  • 1/2 pęczka natki pietruszki (dodałam od siebie)
  • olej do smażenia
Wykonanie:
Kaszę ugotować na sypko*, ostudzić.
Przestudzoną kaszę przełożyć do miski, dodać do niej zmielone mięso, wbić jajka, dosypać posiekaną natkę pietruszki oraz dodać przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku.
Całość doprawić do smaku solą i pieprzem, a następnie wszystko bardzo dokładnie wymieszać na jednolitą masę.
Zwilżonymi lekko dłońmi formować nieduże kotlety. Kłaść je na rozgrzany olej i smażyć na niedużym ogniu na rumiano z obu stron.
Po usmażeniu osączyć z nadmiaru tłuszczu na papierowym ręczniku.
Podawać z surówką.

* Sposób na ugotowanie kaszy na sypko znajdziecie w zakładce "Dobre rady i ciekawostki".



11 komentarzy:

  1. bardzo podobaja mi się te kotlety. Kolejny przepis do zrobienia

    OdpowiedzUsuń
  2. Super! Teściowa podobne robi - to z jej rodzinnych stron:)

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę kiedyś spróbować :) Wyglądają smacznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nigdy nie jadłam kotletów gryczanych, ale takie połączenie wydaje mi się smakowite:)

    OdpowiedzUsuń
  6. wreszcie zrobiłam; kotleciki bardzo smaczne i te z białym serem też z pewnością wypróbuję

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta