Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

13 czerwca 2015

Pierogi z młodą kapustą

Zachęcona akcją Ejszetki "Kulinarnie z literatury i filmu", zaczęłam poszukiwać wątków związanych z jedzeniem w aktualnie czytanych lekturach. Jak na razie dopisuje mi szczęście, ponieważ takowe znajduję.
W książce Wspomnienia chałturzystki, Stefania Grodzieńska barwnie i z humorem opisuje swoje życie, często nawiązując do ówczesnej PRL-owskiej rzeczywistości, i tak na stronie 46 czytamy:
"Ale powróćmy do naszych barów, jak mówi mistrz Pathelin. Cóż więc mnie pcha w objęcia obtłuczonych talerzy i wystygniętych pierogów z serem?"
W moim wpisie obtłuczonych talerzy nie będzie, będą za to pierogi, co prawda nie z serem, a z warzywami, z młodą kapustą w roli głównej.
Przepis na te lekkie, letnie pierogi znalazłam na bogu "Szczypta chilli".
Z konieczności wprowadziłam zmiany do oryginalnej receptury, ponieważ nigdzie nie mogłam kupić kalarepki i zamiast suszonego czosnku użyłam świeży. Dodałam też coś od siebie

Ciasto:
  • 300 g mąki,
  • ok 1 szkl gorącej wody,
  • 2 łyżki oleju

Sposób wykonania znajdziecie tu

Farsz:
  • 1/2 kg młodej kapusty,
  • 2 duże marchewki,
  • szczypior z 1 pęczka dymki,
  • 1 por (biała część),
  • 3 duże ząbki czosnku,
  • masło klarowane do smażenia i okraszenia pierogów,
  • sól,
  • pieprz,
  • po pół dużego pęczka posiekanej drobno natki pietruszki oraz koperku

Wykonanie:
Kapustę drobno szatkujemy. Marchew obieramy i ścieramy na najgrubszej tarce.
Szczypior wraz z porem drobno kroimy.
W dużym garnku rozgrzewamy masło klarowane, wrzucamy na nie szczypior z porem i smażymy aż nieco zmiękną, mieszając od czasu do czasu.
Następnie do zawartości garnka przeciskamy przez praskę czosnek, smażąc całość 2 minuty.
Dorzucamy kapustę z marchewką i dusimy do miękkości warzyw, mieszając wszystko czasami, aby się nie przypaliło.
Kiedy warzywa będą uduszone doprawiamy je do smaku solą i pieprzem oraz dorzucamy posiekaną zieleninę. Całość dokładnie mieszamy.
Odstawiamy farsz do ostygnięcia, kiedy będzie zimny, zagniatamy ciasto na pierogi i dalej postępujemy zgodnie z instrukcją zamieszczoną powyżej.
Ugotowane pierogi podajemy polane rozpuszczonym masłem.



Kulinarnie z literatury i filmu

7 komentarzy:

  1. super pomysł! Po niedzieli i ja takie zrobię ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow jaki super pomysł! Będę musiała wykorzystać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znałam takich pierogów, a muszą być pyszne. Jak to młoda kapustka.. (;

    OdpowiedzUsuń
  4. Jadłam i potwierdzam, że są bardzo smaczne. I do tego lekkie.

    OdpowiedzUsuń
  5. przeglądam enty przepis i widzę ,ze panie nie mają najlepszych, a gdzie TWARÓG!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tutaj :) https://skarbnica-smakow.blogspot.com/2013/06/pierogi-z-serem-na-sodko.html

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta