Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

21 marca 2015

Praska kartoflanka

Druga z czeskich zup ziemniaczanych, którą ugotowałam. Tym razem nie jest to zupa krem, ale i tak jest dość gęsta.
Zupa różni się trochę od oryginalnego przepisu sposobem wykonania, ale składniki są takie same (prócz grzybów, w oryginale są borowiki).

Składniki:
  • 6 szklanek wody (1,5 l),
  • 25 dkg boczku wędzonego,
  • ok. 1/2 kg ziemniaków,
  • 1 pęczek włoszczyzny,
  • 1 cebula,
  • 2 ząbki czosnku,
  • 10-15 dkg pieczarek,
  • sól,
  • pieprz,
  • majeranek, 
  • kminek (odpuściłam, bo nie lubię),
  • masło klarowane do smażenia

Wykonanie:
Do garnka włożyć boczek, obraną włoszczyznę, zalać wszystko 6 szklankami wody i gotować do miękkości.
Miękkie mięso i warzywa wyjąć z wywaru i pozostawić do przestygnięcia, a następnie pokroić w kostkę (poza porem, rozgotowany por po prostu wyrzucić).
Odlać ok 1 szkl wywaru.
Ziemniaki obrać, pokroić w kostkę i dorzucić do gotującego się w garnku wywaru.
Cebulę obrać, pokroić w drobną kostkę i zeszklić na maśle, dodając pod koniec smażenia przeciśnięte przez praskę ząbki czosnku. Smażyć 2 minuty. 
Zeszklone na maśle warzywa dodać do gotujących się ziemniaków.
Pieczarki obrać, pokroić w plasterki i przełożyć do garnka kiedy ziemniaki będą półmiękkie.
Połowę ugotowanej i pokrojonej włoszczyzny zmiksować na gładką masę blenderem, dodając do miksowanych warzyw odlany wcześniej wywar (warzywa łatwiej się zmiksują). 
Masę warzywną dolać do gotującej się zupy, dobrze wszystko wymieszać, aby zupa uzyskała jednolitą konsystencję. Doprawić ją do smaku solą, pieprzem i majerankiem (oraz kminkiem, jeśli ktoś lubi).
Na 5 minut przed końcem gotowania, dodać pozostałe pokrojone w kostkę warzywa wraz z kawałkami boczku. Boczek można wcześniej przyrumienić na patelni, ja tego nie robiłam.


Źródło: "Podróże kulinarne - Kuchnia czeska - Tradycje, smaki, potrawy" 





Ponieważ wprowadziłam małe zmiany do przepisu, można by rzec, że jest to kartoflanka z Pragi - tej warszawskiej ;)))


Kuchnia czeska 2015

9 komentarzy:

  1. Takiej zupy chyba nigdy nie jadłam. Chętnie bym spróbowała :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja wcześniej też nie. Ugotowałam taką po raz pierwszy.

      Usuń
  2. Dobre, bo moje ulubione składniki. Więc i zupa by mi smakowała. Dobrze jest zjeść właśnie taką nie krem. Chętnie zjadłabym bo dodałaś boczek a to poprawia smak zupy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Krysiu, w takim razie łap za łyżkę :)

      Usuń
  3. O taka kartoflanka to rewelacja;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Świetna kartoflanka! Myślę, że z tymi borowikami byłaby jeszcze lepsza:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zdecydowanie byłaby lepsza, tylko na wyposażeniu brak :)

      Usuń
  5. fajna zupka , ostatnio przypadkiem oglądałam Makłowicza i wlasnie mówil o zupach kartoflankach

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta