Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

18 maja 2014

Cottage pie

Cottage pie - klasyka kuchni angielskiej, bardzo smaczna klasyka.
Przepis tu zaprezentowany jest to moją wersją zapiekanki, będąca wypadkową różnych przepisów i tego co miałam akurat w lodówce ;).
W oryginale cottage pie przyrządza się z mielonej wołowiny, ja akurat miałam mięso wieprzowe i takie wykorzystałam. 

Składniki:
Masa ziemniaczana
  • 1 kg ziemniaków,
  • 1 łyżka stołowa masła,
  • 2 łyżki stołowe mleka
Masa mięsna
  • 1/2 kg mięsa mielonego,
  • 2 średnie cebule,
  • 2 duże ząbki czosnku,
  • 2 średnie marchewki,
  • 1/2 średniego selera,
  • 1 łyżka stołowa przecieru pomidorowego,
  • 1/2 pęczka natki pietruszki,
  • 1 szkl bulionu drobiowego, 
  • sól,
  • pieprz,
  • tymianek,
  • rozmaryn,
  • olej do smażenia
  • starty żółty ser (opcjonalnie)

Wykonanie:
Masa ziemniaczana
Ziemniaki obieramy, gotujemy do miękkości w osolonej wodzie, a następnie odcedzamy i odparowujemy. 
Przeciskamy przez praskę lub bardzo dokładnie ubijamy tłuczkiem do ziemniaków dodając masło i mleko, aby uzyskać gładkie puree. 
Masa mięsna 
Marchew i seler obieramy, ścieramy na najgrubszej tarce. Cebulę obieramy, kroimy w kostkę.
Na głębokiej patelni rozgrzewamy olej i wpierw wrzucamy starte na tarce warzywa korzenne. 
Gdy nieco zmiękną, dorzucamy pokrojoną w kostkę cebulę i smażymy dotąd, aż stanie się szklista.
Następnie na patelnię dodajemy mięso mielone. Smażymy, rozdzielając je widelcem, aby nie było grudek, do czasu aż będzie usmażone. W międzyczasie do smażącego się na patelni mięsa, dodajemy przeciśnięty przez praskę czosnek.
Kiedy mięso będzie usmażone, dodajemy łyżkę przecieru pomidorowego oraz wlewamy bulion. Mieszamy do uzyskania sosu pomidorowego, po czym dusimy całość, aż płyn na patelni się zredukuje i uzyskamy dość gęstą masę mięsną.  
Na koniec całość doprawiamy do smaku solą, pieprzem, ziołami oraz dosypujemy posiekaną natkę pietruszki.

Masę mięsną przekładamy do formy do zapiekania. Na mięso rozkładamy puree ziemniaczane (musi być bardzo ciepłe. Jeśli ziemniaki zbytnio wystygną, masa straci swoją elastyczność i trudno ją będzie dobrze i równomiernie rozsmarować). Wyrównujemy wierzch.
Zapiekankę pieczemy w temp. 200 C przez 30 minut.
Najlepiej, gdy ziemniaczany wierzch lekko się zrumieni. 
Wierzch zapiekanki można też posypać startym żółtym serem na krótko przed wyciągnięciem naczynia z piekarnika.
Zapiekankę podałam z surówką na bazie białej kapusty.



5 komentarzy:

  1. Brzmi i wygląda bardzo ciekawie :) Będę musiała spróbować :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Och! Uwielbiam takie zapiekanki!

    OdpowiedzUsuń
  3. bardzo lubię tą zapiekanke

    OdpowiedzUsuń
  4. Pyszna zapiekanka! - u mnie funkcjonuje jako pasterska.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jelko, zapiekankę pasterską przyrządza się tylko i wyłącznie z jagnięciną, z innym mięsem (oryginalnie wołowiną), to właśnie cottage pie.
      Zastanawiałam nad różnicą między jedną a drugą wersją zapiekanki i dopiero osoba mieszkająca w Wielkiej Brytanii, wytłumaczyła mi na czym ta różnica polega .
      Pozdrawiam :)

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta