Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

1 lutego 2014

Czeski gulasz wołowy z kapustą

Czeskim knedlikom najlepiej w towarzystwie gulaszy i innych mięs w sosie, wie o tym każdy smakosz. Wiem o tym i ja, dlatego do ziemniaczanych knedlików podałam gulasz wołowy z kapustą. 
Przepis na gulasz zaczerpnęłam z "Podróży kulinarnych", z tomu poświęconego kuchni czeskiej, lecz zmieniłam trochę po swojemu. 

Składniki:
  • 1/2 kg mięsa wołowego np. pręgi, udźca czy łopatki,
  • 2 cebule pokrojone w kostkę,
  • 3-4 łyżki octu z białego wina,
  • 1 szkl białego wytrawnego wina (ja nie dodałam, bo nie miałam),
  • 1/2 kg białej kapusty,
  • 6 łyżek stołowych śmietany,
  • mąka do zagęszczenia sosu,
  • 3-4 szklanki wody (jeśli dodajemy wino, to 3 szklanki, jeśli nie to 4),
  • sól,
  • pieprz,
  • mielona słodka papryka,
  • kminek (ja nie dodałam, bo nie cierpię kminku!),
  • olej do smażenia

Wykonanie:
Mięso umyć, pokroić w kostkę, doprawić solą pieprzem, papryką.
Wrzucić je na patelnię z rozgrzanym olejem i podsmażyć na złotobrązowo. 
Na patelnię z mięsem dorzucić cebulę pokrojoną w kostkę i smażyć wszystko, aż cebula będzie lekko przyrumieniona (uważać, aby cebuli nie przypalić). 
Kiedy cebula będzie odpowiednio przyrumieniona na patelnię dolewamy wino oraz ocet, 
(jeśli używamy wina w tym momencie wlewamy wg przepisu 1/2 szkl i dusimy wszystko przez 30 minut pod przykryciem. Osobiście miałabym obawy, aby dusić mięso w tak małej ilości płynu przez pół godziny, czy aby się nie przypali?)
Ja wina nie miałam, więc mięso podlałam szklanką wody i dusiłam pod przykryciem przez przepisowe pół godziny. 
Następnie do garnka z mięsem dodajemy poszatkowaną cienko kapustę i dolewamy 3 szklanki wody (i pozostałe pół szklanki wina, jeśli go używamy). 
Dusimy wszystko pod przykryciem, mieszając od czasu do czasu, aż mięso i kapusta będą miękkie, doprawiając całość, w razie potrzeby.
Pod koniec gotowania, przygotowujemy zaprawkę do sosu ze śmietany wymieszanej z mąką, którą dodajemy do gulaszu i gotujemy jeszcze 1 minutę.
Podajemy jako dodatek do knedlików.





Kuchnia czeska 2014 Kuchnia czeska 2014

9 komentarzy:

  1. Przepysznie wygląda ten gulasz :) Zjadłabym taki obiad z przyjemnością :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koniecznie z knedlikami, bo to jest idealny kulinarny duet.

      Usuń
  2. Nie jestem specjalistką od kuchni czeskiej, ale chętnie bym spróbowała:)

    OdpowiedzUsuń
  3. ale mi apetytu robisz Moniko ;)

    p.s fajna zmiana "szaty" ":)

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak coś mnie napadło na zmiany i to może wcale nie koniec zmian na blogu. Pracuję nad kolejnymi :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wygląda zacnie, ostatnio chodzą mi ciągle po głowie (i żołądku ;)) takie połączenia mięsa z kapustą ;) To chyba kwestia pogody. Choć dziś wiosnę poczułam w powietrzu :P Więc jutro u mnie sałatka :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta