Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

4 stycznia 2014

Makowiec

Święta oraz zabawa sylwestrowa już za nami, a ja Wam dziś proponuję przepis jeszcze świąteczny.
Na szczęście, aby upiec makowiec nie musimy czekać do Bożego Narodzenia, więc przyda się on przez cały rok.

Składniki:
(na dwie keksówki o wymiarach 32 x 8 cm)
  • 3 szkl mąki,
  • 3/4 kostki miękkiego masła,
  • 3/4 szkl cukru pudru,
  • 50 g drożdży (1/2 kostki),
  • 1 całe jajko,
  • 4 żółtka,
  • 1/2 szkl mleka,
  • 1 łyżka cukru,
  • 1 łyżka mąki
  • 1 puszka gotowej słodzonej masy makowej, jeśli masa makowa jest bez cukru, dosłodzić ją do smaku.

Wykonanie:
Zrobić zaczyn drożdżowy tj. drożdże rozpuścić w letnim mleku dodając 1 łyżkę cukru i 1 łyżkę mąki i odstawić do wyrośnięcia.
Na stolnicę wysypać przesianą mąkę, w której zrobić zagłębienie.
W zagłębienie w mące wlać podrośnięty zaczyn, wbić jajko, 4 żółtka, dodać miękkie masło oraz 3/4 szkl cukru pudru i zagnieść gładkie, lśniące ciasto.
Ciasto wyrabiać tak długo, aż zacznie samo odchodzić od dłoni i nie będzie kleić się do stolnicy. 
Podczas wygniatania, starajmy się "wtłoczyć" do ciasta jak najwięcej powietrza. Czym dłużej wyrabia się ciasto drożdżowe, tym jest ono lepsze.
Wyrobione ciasto przełożyć do miski, wierzch przykryć czystą ścierką i odstawić w ciepłe miejsce do wyrośnięcia.
Kiedy wyrośnie, rozwałkować ciasto na dwa prostokąty. 
Każdy prostokąt ciasta posmarować za pomocą pędzelka białkiem, a następnie  na cieście rozsmarować masę makową (białko działa jak klej, przylepi nam masę makową do ciasta i masa nie będzie odstawać).
Ciasto zawinąć w rulony. Każdy rulon przełożyć do dwóch keksówek wyłożonych papierem do pieczenia. Pozostawić do ponownego wyrośnięcia.
Kiedy wyrosną, posmarować wierzch każdego rulonu białkiem, po upieczeniu ciasto będzie ładnie błyszczeć.
Oczywiście kiedy zamierzamy polukrować makowce, wtedy nie smarujemy ich przed upieczeniem surowym białkiem. Ja za lukrowanymi ciastami nie przepadam, więc dla ładniejszego wizualnego efektu stosuję białko na wierzchu.
Makowce piec w 165-170 C przez ok godzinę.





Wigilia 2013

17 komentarzy:

  1. Uwielbiam makowca :)
    Pozdrawiam i zapraszam serdecznie do mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  2. jak ja lubię takie makowce ;))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też. Nie lubię tylko ich wygniatać :)

      Usuń
  3. Wspaniały :) Uwielbiam makowca w tradycyjnej formie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Piękny jest! A ja niestety mam z zawijanym makowcem same porażki:( Ale nie poddam się:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za komplement. Nie mam dużego doświadczenia w zwijaniu makowca i muszę przyznać, że przy tym bardzo się starałam, ponieważ był to makowiec na świąteczny stół.
      Jelko, masz rację, najważniejsze to się nie poddawać! :)

      Usuń
  5. Na makowca zawsze jest ochota. Wygląda przepięknie.

    OdpowiedzUsuń
  6. W przepisie nie ma informacji o dodaniu cukru do masy, wlasnie zrobilam makowiec bez cukru:(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przykro mi :(. Moja masa była po prostu już z cukrem.

      Usuń
  7. a co z tym cukrem pudrem???

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cukier puder dodajemy do ciasta, dziękuję za zwrócenie uwagi, bo nie zauważyłam, że tego nie napisałam.

      Usuń
  8. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  9. Dzisiaj po raz pierwszy piekłam makowca. W dodatku z tego przepisu i muszę przyznać, że się udał. Polecam.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta