Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

27 stycznia 2014

Czeskie knedliki ziemniaczane

Czeskie knedliczki pod różną postacią już nie raz gościły w domowym menu, zarówno na słono, jak i na słodko. Teraz przyszła pora na ich trzecią odsłonę, tym razem ziemniaczaną.
Zapewniam, że knedliki smakują o wiele lepiej niż wyglądają na zdjęciu, które po prostu mi się nie udało. 
Próbowałam sfotografować je wraz z gulaszem na talerzu tj. moją obiadową porcję, ale ze względu na lecącą parę nijak się nie dało, a obiadu zimnego jeść nie chciałam. Musiałam więc poprzestać na takiej wersji, niezbyt estetycznej, ale nie ujmującej smaku.

Składniki:
  • 1 kg ugotowanych ziemniaków (najlepiej poprzedniego dnia)
  • 1 kajzerka
  • 1 całe jajko
  • 1 żółtko
  • 6 płaskich łyżek masła
  • 6 łyżek mąki*
  • 6 łyżek kaszy manny*
  • sól

Wykonanie:
Ugotowane w osolonej wodzie ziemniaki przekręcić przez maszynkę do mięsa lub przecisnąć przez praskę.
Kajzerkę pokroić w kostkę, po czym zrumienić ją na suchej patelni, uważając, aby jej nie spalić.
Miękkie masło utrzeć wraz z całym jajkiem i żółtkiem na puszystą masę, dodając stopniowo zmielone ziemniaki, oraz mąkę wymieszaną z kaszą manną. Dobrze wyrobić ciasto.  
Do ciasta dodać kawałki kajzerki i dokładnie wszystko wymieszać, aby bułka wtopiła się w masę ziemniaczaną.
Z ciasta formować spore kluski o elipsowatym kształcie.
Wrzucić je do dużego garnka na gotujący się, osolony wrzątek i gotować przez 15 - 20 min. (w zależności od wielkości klusek - ja swoje gotowałam 20 minut i trochę mi się rozgotowały).
Podawać jako dodatek do gulaszu, albo jako samodzielne danie polane masłem z tartą bułką lub okraszone skwarkami.
Można je odsmażyć na drugi dzień, również dobrze smakują.

* ilość kaszy i mąki jest zależna od gatunku ziemniaków i wielkości użytych jajek, może się zdarzyć, że trzeba dosypać obu składników nieco więcej, aby zagnieść dobre ciasto.

Źródło: H. Szymanderska "Ziemniaki w mojej kuchni" 





Przepis dodaję do akcji:

Kuchnia czeska 2014

6 komentarzy:

  1. Jak one apetycznie wyglądają! Nie jadłam nigdy takich knedliczków, muszę skosztować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ten komentarz został usunięty przez autora.

      Usuń
  2. ja też nigdy ich nie robiłam ani tez nie jadłam nigdzie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agato i to jest doskonały powód, aby samej zabrać się za knedliczki. Pozdrawiam :)

      Usuń
  3. bardzo lubię takie własnie z sosem mięsnym. kilka razy robiłam ale jakos nie wrzuciłam jeszcze na bloga

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Izo, koniecznie zrób i wrzuć na bloga, tym bardziej, że trwa akcja o kuchni czeskiej. Idealny pretekst, aby przygotować knedliki.

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta