Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

25 października 2012

Kurczak w sosie śmietanowym (Stekt kylling med sur flote) - Norwegia

   Jako wielbicielkę skandynawskiej literatury bardzo cieszy mnie akcja Ani "Kuchnia skandynawska". Jest doskonałą okazją do przybliżenia sztuki kulinarnej tego regionu Europy.

   Na pierwszy rzut idzie norweski kurczak w sosie śmietanowym. Zmodyfikowałam nieco oryginał, ale o zmianach napiszę w dalszej części posta.

Składniki:
  • 1 kurczak ok 1,2 kg,
  • 1 kieliszek białego wina,
  • 1 kieliszek koniaku,
  • 3/4 szkl mleka,
  • 1/2 szkl śmietany,
  • 50 g usmażonych pieczarek (kapelusze),
  • 4 małe pomidory,
  • natka pietruszki,
  • masło do smażenia,
  • sól,
  • biały pieprz

Wykonanie:
   Kurczaka podzielić na cztery części, natrzeć solą i pieprzem, a następnie obsmażyć na maśle. Obsmażonego podlać koniakiem, zapalić i po zgaśnięciu płomienia podlać mlekiem. Dusić do miękkości, polewając mięso od czasu do czasu wytworzonym sosem.
   Gotowego kurczaka wyjąć z sosu i trzymać w cieple.
Doprawić sos: wlać do niego wino i śmietanę, wymieszać i gotować na wolnym ogniu, aż sos zgęstnieje. 
   Kurczaka podawać polanego sosem i obłożonego obsmażonymi pieczarkami oraz połówkami pomidorów, posypanego natką pietruszki. 

Wprowadziłam następujące zmiany do przepisu:
 Zamiast całego kurczaka wzięłam udka. Pominęłam całkowicie alkohol z przepisu oraz nie dodałam pomidorów [jakoś mi tu nie pasowały nie wiem czemu, ale nie pasowały mi i już :)]. Pieczarki pokroiłam w plasterki i dodałam do duszącego się mięsa. Tak jak i natkę pietruszki, ale natkę dodałam chwilę przed końcem duszenia.
   Dałabym też więcej mleka (1 szkl), które wyparowuje podczas duszenia. Mleka musiałam trochę dolać, bo i tak się zredukowało i jak na mój gust mało było wytworzonego sosu, ale to kwestia indywidualnych upodobań.

Oryginalny przepis pochodzi z książki M.E Halbańskiego "Potrawy z różnych stron świata"

Norweski kurczak w sosie śmietanowym

4 komentarze:

  1. bardzo ciekawy przepis; zapisuję ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ciekawy i do tego prosty w wykonaniu. Nigdy bym nie wpadła na to, że mięso można dusić w mleku.
      Pozdrawiam :)

      Usuń
  2. Też mam tę książkę i zamierzam coś z niej przygotować ;) Też przymierzałam się do tego przepisu, ale ten podpalony alkohol mnie jakoś odstraszył, mogłam pominąć go tak jak Ty i już ;)
    Cieszę się, że podoba Ci się akcja i czekam na kolejne wpisy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pomysł z akcją miałaś super! Jeszcze raz Ci dziękuję. Kolejne wpisy z pewnością będą :).

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta