Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

29 października 2012

Frykadele z mięsa (Frikadeller) - Dania


   Kochani, akcja "Kuchnia skandynawska" trwa, a my ze Szwecji udajemy się do Danii. Pokonujemy Cieśninę Sund i już jesteśmy w kraju Jana Christiana Andersena oraz klocków "Lego".
   Duńczycy na potęgę zajadają się potrawami z mięsa mielonego, najpopularniejszym daniem tego typu są Frikadeller, jedzone chętnie zarówno na gorąco jak i na zimno.
   Frikadeller mogą być przyrządzane na różne sposoby: z wieprzowiny, z wołowiny albo z mięsa mieszanego. Podaje się je z jajkiem sadzonym lub posypane smażoną cebulą, albo tak jak te tutaj przytoczone przeze mnie: z ziemniakami z wody oraz czerwoną kapustą na sposób duński, na którą przepis podam w następnym  poście.

Składniki:
  • 1/2 kg mięsa mielonego wołowo-wieprzowego,
  • 100 g bułki tartej,
  • 1 średnia cebula,
  • 1 jajko,
  • 3/4 szkl wody,
  • sól,
  • pieprz,
  • tłuszcz do smażenia  

Wykonanie:
   Do mięsa dodać tartą bułkę, utartą na najdrobniejszej tarce cebulę, jajko, przyprawy oraz wodę. Wszystko dokładnie wymieszać i wyrobić na jednolitą masę.
   Na rozgrzany tłuszcz kłaść łyżką placuszki z mięsa (ja formowałam wilgotnymi dłońmi malutkie kotleciki) i smażyć na rumiano z obu stron.

 Ponownie sięgnęłam po niezawodną książkę M. E. Halbańskiego - "Potrawy z różnych stron świata"


Frikadeller - Dania



6 komentarzy:

  1. Takie mielone kotleciki to chyba klasyka w krajach skandynawskich, a mi to bardzo pasuje, bo uwielbiam mielone - można je zrobić na tyle sposobów!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadza się, to klasyka skandynawska i zgadza się, że mielone można przyrządzić na 1000 sposobów i za każdym razem uzyskamy inne danie.

      Usuń
  2. Moniko...u Ciebie same pyszności ostatnio

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję! Ale to właściwie zasługa Mopsa i jej akcji skandynawskiej :)

      Usuń
  3. Mnie Dania kojarzy się z lego i książkami Chmielewskiej :) Teraz do tego grona dołączyły Twoje kotleciki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Książki Chmielewskiej! No jasne. Całkowicie o tym zapomniałam.:)

      Usuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta