Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

10 lipca 2012

Czeskie knedle z morelami

  Gdyby ktoś zadał mi pytanie "Z czym ci się kojarzy kuchnia czeska?", bez namysłu odpowiedziałabym "Z knedlami".
   Odpowiedź ta, tym bardziej mi się nasuwa, bo od wielu lat w mojej kuchni gości sztandarowe danie czeskie - słynny "houskovy knedlik", podawany jako dodatek do gulaszu.
   Nigdy jednak nie przyrządzałam słodkich knedli rodem z Pragi, aż do momentu, kiedy w książce "Podróże kulinarne - Kuchnia czeska" natknęłam się na knedle z morelami. Sezon owocowy w pełni, więc nie mogłam się powstrzymać i musiałam je zrobić.
   Zachwyciło mnie ciasto w tym przepisie. Na pierwszy rzut oka podobne do naszego, na bazie ziemniaków, jednakże inne - bardziej aksamitne, jak dla mnie zdecydowanie smaczniejsze.
  
Składniki:
  • 1 kg ugotowanych dzień wcześniej ziemniaków,
  • 3 łyżki kaszy manny,
  • 70 g miękkiego masła,
  • 1 jajko,
  • 2 żółtka (pominęłam),
  • 1 1/2 szkl mąki,
  • 1 kg moreli,
  • mąka do podsypania stolnicy,
  • cukier puder i cynamon do smaku,
  • śmietana do polania

Wykonanie:
   Morele umyć, bardzo dokładnie osuszyć, przekroić na połowę, wyjąć pestki.
   Zimne ziemniaki przecisnąć przez praskę, dodać miękkie masło, kaszę manną, wbić jajko, dosypać mąkę i zagnieść gładkie ciasto (w razie potrzeby dosypać trochę mąki).
   Na stolnicy wysypanej mąką rozwałkować ciasto na grubość 1/2 cm, pociąć je w kwadraty ok 7x7 cm. Na każdym kwadracie kłaść połówki moreli, do których wsypać we wgłębienie po pestce cukier puder wymieszany z cynamonem. Formować okrągłe knedle dokładnie je zlepiając.
   W garnku wstawić wodę, lekko osolić i gdy się zagotuje, wrzucać na wrzątek. Gotować je na średnim ogniu ok. 10 minut od wypłynięcia na wierzch.
   Podawać ze śmietaną wymieszaną z cukrem pudrem i cynamonem (ja wykorzystałam cukier pozostały po napełnianiu owoców).
   Po wypłynięciu na wierzch gotować je jeszcze ok. 2-4 minut.

   W oryginale podaje się je z bułką tartą przesmażoną na maśle, posypane cukrem z cynamonem oraz kładzie się w całości owoce. Nie przekrawając ich do końca, wyjmuje się pestkę i zamiast niej, kładzie się kostkę cukru. Ja cukier w kostkach zastąpiłam cukrem pudrem wymieszanym z cynamonem. Do knedli kładłam połówki owoców, było mi po prostu wygodniej lepić kulki.

Czeskie knedle z morelami

20 komentarzy:

  1. zapisuję i wypróbuję wyglądają bardzo apetycznie a ja bardzo lubię tak na słodko ;0

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też lubię mieć owocowe lato na talerzu

      Usuń
  2. knedle są świetne, a z morelami jeszcze nigdy nie jadłam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ależ one wyglądają!!!! Aż mam ochotę sięgnąć po jednego... Pyszności!!!!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Śmiało, możesz wziąć nawet wszystkie :)

      Usuń
  4. Nigdy nie jadłam takich z morelami, ale knedle uwielbiam, więc porywam przepis :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Cieszy mnie to bardzo :). Pozdrawiam!

      Usuń
  5. Również zapisuję, wyglądają fantastycznie, postaram się pokombinować, pozbyć jajeczka i wypróbować :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. A da radę zrobić takie ciasto bez jajka? Pytam, bo nie mam zielonego pojęcia.
      Aż jestem ciekawa czy wyjdą bez jajka.

      Usuń
    2. Jak się udadzą, na pewno na moim blogu zamieszczę przepis :)

      Usuń
    3. Będę cierpliwie czekać na Twoją wersję.

      Usuń
  6. Miałam okazję spróbować takich knedli w Czechach. Są pyszne, chyba niedługo zrobię podobne:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam nadzieję, że te moje smakują tak jak oryginalne czeskie.

      Usuń
  7. Wyglądają bardzo smakowicie, nigdy takich nie jadłam, ale uwielbiam nowości:)) Szczególnie te na słodko;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję i gorąco je polecam. Również lubię nowości kulinarne, dlatego skusiłam się na ich zrobienie :)

      Usuń
  8. ciekawy pomysl na knedle! :-)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta