Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

7 marca 2012

Kotlety ryżowe

   Przepis ten dostałam od koleżanki, z którą razem pracuję w jednym pokoju. Ostatnio zgadałyśmy się, że dawno nie robiłyśmy kotletów ryżowych. Akurat tego dnia nie miałam pomysłu na obiad. Po rozmowie pomysł już miałam.
  Podane proporcje są umowne, bo praktycznie zawsze je robię na oko.

Składniki:
  • 1 kubek surowego ryżu,
  • 1 duża marchew,
  • 1 mały seler,
  • 1 por - biała część,
  • 2-3 jajka,
  • 7-8 czubatych łyżek płatków owsianych,
  • sól,
  • czarny pieprz,
  • olej do smażenia

Wykonanie:
   Ryż ugotować w osolonej wodzie, miękki odlać, przelać dokładnie zimną wodą, osączyć na sicie. Ryż nie może być gorący, by się potem nie poparzyć jak będziemy go mieszać z pozostałymi składnikami.
   Marchew i seler umyć, obrać, zetrzeć na tarce na najgrubszych oczkach. Por dokładnie umyć, białą część pokroić w drobną kostkę.
   Do dużej miski wsypać ryż i warzywa, wbić jajka, doprawić do smaku i wszystko dokładnie wymieszać. Dosypać płatki owsiane i jeszcze raz wymieszać (gdy masa wydaje się zbyt rzadka dosypać płatków owsianych).
   Formować dłońmi nieduże kotleciki i smażyć je na złoty kolor z obydwu stron.

   W trakcie przygotowań zorientowałam się, że nie mam płatków owsianych, więc zamiast nich dosypałam kaszy manny. Był to bardzo dobry pomysł, bo kasza jeszcze lepiej zagęściła i połączyła wszystkie składniki. Kaszę dosypywałam dwukrotnie, ponieważ z czasem z warzyw zdążył się wydzielić sok, więc by ciasto nie było za rzadkie znów dosypałam kaszy.
Wersja z kaszą zyskała w naszym domu większe uznanie, niż wersja z płatkami owsianymi, więc następnym razem kotlety ryżowe u nas na bank z dodatkiem manny.

Kotlety ryżowe

   Doskonale smakują z sosem pieczarkowym, więc do kompletu podaję przepis na sos pieczarkowy.

Składniki:
  • 300 g pieczarek,
  • 2 cebule,
  • 1/2 łyżeczki mąki ziemniaczanej,
  • 1/2 małego kubeczka jogurtu naturalnego (opcjonalnie),
  • sól,
  • pieprz,
  • gałka muszkatołowa,
  • olej,
  • woda

Wykonanie:
   Cebulę obrać, przekroić na 4 części, każdą część pokroić w plasterki. Zeszklić na tłuszczu.
   Pieczarki szybko ale dokładnie umyć pod bieżącą wodą (nie wolno ich długo moczyć, bo chłoną wodę), odciąć końcówki nóżek, pokroić w plasterki (nie obierać). Dorzucić na patelnię do zeszklonej cebuli i razem smażyć. Gdy pieczarki będą półmiękkie dolać wody i dusić pod przykryciem do miękkości. Doprawić do smaku.
   Z mąki ziemniaczanej i niedużej ilości wody zrobić zaprawkę do zagęszczenia sosu, wlać na patelnię i chwilę pogotować niech sos zgęstnieje. Jak będzie odpowiednio gęsty, dodać jogurt, wszystko wymieszać, ewentualnie doprawić jeszcze do smaku.

8 komentarzy:

  1. Moniko....bardzo mi się te kotlety podobają :) zapisuję je!!!

    OdpowiedzUsuń
  2. Świetny pomysł! Znam przepis na kulki ryżowe, ale one są bez dodatku warzyw, jedynie z serem w środku. Twoje kotlety bardzo mnie przekonują, chyba zrobię na piątkowy obiad :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo mi miło Dziewczyny, że przepis przypadł Wam do gustu. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja ryżowych nie robiłam nigdy. Muszę o nich pomysleć, kiedy następnym razem będzie zalegał mi ryż w lodówce

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja też ryżowych jeszcze nie robiłam: były już z jajek, z kalafiora z brokułem, dopisuję do listy potraw do zrobienia!
    http://wlodarczyki.net/mopswkuchni/

    OdpowiedzUsuń
  6. Zrobiłam dzisiaj bardzo smaczne.Polecam
    Miki

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta