Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

18 stycznia 2012

Zapiekanka "grecka"

Przepis nie wiadomo skąd, znaleziony w moim kulinarnym segregatorze.

Składniki:
  • 250 g ryżu
  • 300 g mielonego mięsa wieprzowego,
  • 2 duże cebule,
  • 2 ząbki czosnku,
  • 1 puszka całych pomidorów w zalewie,
  • 3 jajka,
  • 1-2 łyżeczki soku z cytryny (w oryginale z ½ cytryny, ale wydało mi się to zbyt dużo),
  • sól,
  • świeżo zmielony kolorowy pieprz,
  • gałka muszkatołowa,
  • szczypta suszonego tymianku,
  • żółty ser do posypania całości,
  • masło do wysmarowania formy,
  • olej do smażenia

      Cebulę obrać, pokroić w kostkę, zeszklić na oleju. Dodać mięso mielone i sprasowane ząbki czosnku. Smażyć aż mięso będzie gotowe. Z pomidorów odlać do szklanki zalewę. Warzywa dorzucić na patelnię, rozgniatając je nieco widelcem, podczas dalszego smażenia, powinny się rozpaść.
Farsz mięsno-pomidorowy doprawić do smaku solą, świeżo zmielonym kolorowym pieprzem oraz szczyptą suszonego tymianku. Gotowy pozostawić do przestudzenia.
   Podczas gdy farsz stygnie, gotujemy ryż w osolonym wrzątku. Miękki przelewamy zimną wodą i odcedzamy na sicie.
   Formę do zapiekania smarujemy grubo masłem. Wykładamy ryż, potem warstwę mięsa i ponownie ryż.
   Jajka ubijamy z sokiem cytrynowym, solą, pieprzem i gałką muszkatołową. Tak przygotowaną masą jajeczną, polewamy wierzch zapiekanki, posypując ją jeszcze startym żółtym serem (u mnie bez sera, bo nie miałam).
   Zapiekankę wstawiamy do piekarnika i zapiekamy przez 30-40 minut w 200 C (jajka muszą się ściąć).

   Zapiekanka jest bardzo lekka, lecz jak na mój gust nieco za sucha. Następnym razem wymieszałabym ryż z zalewą z pomidorów, lub z małym kartonikiem przecieru pomidorowego, a zalewę dodała wraz z pomidorami do farszu mięsnego.

Zapiekanka "grecka"

10 komentarzy:

  1. też bym dodała jakiś sos pomidorowy :) a tak to fajna zapiekanka:)

    OdpowiedzUsuń
  2. A wiesz, że reszta domowników nie uznała jej za suchą. A może jestem wyjątkowo czepliwą babą? ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Mniam, mniam, pyszności. Zapraszam do zabawy serialowej. Szczegóły u mnie na blogu :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu dziękuję za zaproszenie do zabawy. Bardzo fajny pomysł, z pewnością skorzystam :)

      Usuń
  4. Moniś :-)) Fajny pomysł z tym sosem pomidorowym. Ciekawa nazwa tej zapiekanki :-)
    Eeee tam i wcale czepliwa nie jesteś!
    Pozdrawiam Cię gorąco :-)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ufff ulżyło mi, że czepliwa nie jestem, bo już się bałam, że to ze mną jest coś nie tak :).
      Buziaki

      Usuń
  5. Zapiekanka z ryżem...niedawno się z nim polubiłam i pewnie nadejdzie taki moment, że i do zapiekanki go dodam. Bo się przecież zapierałam, że na słodko go nie tknę, a teraz moim ulubionym deserem są puddingi ryżowe. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja przez lata całe nie mogłam przekonać się do buraków. Jak powiadają "nigdy nie mów nigdy" :). Puddingi ryżowe na słodko - pycha, wcale się nie dziwię, że je polubiłaś.

    OdpowiedzUsuń
  7. By zapiekanka była lepsza, proponuję sos zrobiony z naturalnego jogurtu 0% pomieszany z ogórkiem startym na tarce z dużymi oczkami

    OdpowiedzUsuń
  8. Dziękuję za dobrą radę, skorzystam :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta