Szukaj na tym blogu

O mnie

Moje zdjęcie

Uzależniona od herbaty miłośniczka psów i kolekcjonerka książek kucharskich, pasjami czytająca kryminały i literaturę skandynawską, a mimo to nie wiedząca gdzie stawiać przecinki.

27 października 2011

Zapiekanka ziemniaczana z kiełbasą

Prosta, a jednocześnie smaczna zapiekanka ziemniaczana.

Składniki:
  • 1 kg ziemniaków,
  • 1/2 kg kiełbasy (np. "Toruńska", "Zwyczajna" itd.)
  • 2 cebule (lub 1 duży por)
sos beszamelowy:
  • 1/2 litra mleka,
  • 2 łyżki masła,
  • 2 łyżki mąki,

  • sól,
  • pieprz,
  • gałka muszkatołowa,
  • vegeta (opcjonalnie),
  • olej do smażenia,
  • masło i bułka tarta do formy
Wykonanie:
    Ziemniaki obieramy i gotujemy w osolonej wodzie (możemy je ugotować we wrzątku z dodatkiem vegety, nabiorą wtedy lekko żółtego koloru i będą miały inny posmak). Ugotowane przestudzić i pokroić w plastry (ja gotowałam już pokrojone w plastry - szybciej się gotują, potem je po prostu odcedziłam na durszlaku i pozostawiłam do obcieknięcia i przestudzenia).
    Cebulę obieramy, kroimy w półplasterki, kiełbasę kroimy w plasterki - podsmażamy razem na patelni (cebula musi być szklista i miękka, a kiełbasa lekko przyrumieniona). Masę kiełbasiano-cebulową doprawiamy solą i pieprzem i odstawiamy na bok niech trochę przestygnie.

   Przygotowujemy sos beszamelowy.
    Rozpuścić masło, uważając by go nie spalić. Następnie dodać mąkę, cały czas energicznie mieszając do uzyskania gładkiej konsystencji. Należy uważać by się nic nie przypaliło, bo sos zgorzknieje i nie będzie się do niczego nadawał.  Na tym etapie nie wolno dopuścić, by porobiły się grudki, ponieważ nijak nie można się ich potem pozbyć. 
   Gdy już masło z mąką połączą się w gładką masę, stopniowo, nie zaprzestając mieszania, dolewać mleko, aż powstanie gładki sos o konsystencji gęstej śmietany.
   Kiedy uzyskamy odpowiednią konsystencję sosu, zestawić garnek z ognia i doprawić sos solą, pieprzem, gałką muszkatołową, można też dodać 2 łyżki startego żółtego sera. 
   Beszamel robi się na bardzo wolnym ogniu, temperatura musi wzrastać stopniowo, powoli. Pod żadnym pozorem nie można dopuścić do jego zagotowania i trzeba cały czas mieszać, mieszać i jeszcze raz mieszać (najlepiej trzepaczką, dodatkowo rozbija wszelkie próbujące zrobić się grudki). Pamiętajcie by nie dopuścić do wrzenia, ponieważ mąka zawarta w sosie się zetnie i powstanie jedna wielka klucha.

   Naczynie do zapiekania smarujemy masłem i wysypujemy tartą bułką. Wykładamy warstwami: ziemniaki, sos, masę kiełbasiano-cebulową, sos i tak po kolei. Ostatnią warstwą muszą być ziemniaki, które po wierzchu smarujemy beszamelem. Możemy też dodatkowo wierzch zapiekanki posypać tartym żółtym serem.
    Potrawę zapiekamy w piekarniku w 180 C przez 30 minut.

Zapiekanka ziemniaczana z kiełbasą

4 komentarze:

  1. robiłam podobną pod nazwą zapiekanka chłopska...;) bardzo mi smakowała. Czasem też jak nie mam pomysłu ani ochoty robię sobie taki obiad ugotowane ziemniaki z kiełbasa i cebulka z patelni:) i obowiązkowo zsiadłe mleko

    OdpowiedzUsuń
  2. Nawet nie wiedziałam, że ta zapiekanka ma jakąś nazwę :). Pomysł na nią podsunęła mi koleżanka z pracy, która lubi i często robi różne zapiekanki ziemniaczane.

    OdpowiedzUsuń
  3. Fajna. Lubię wszelkiego rodzaju zapiekanki, a zwłaszcza z ziemniaczkami :-) Mniam :-)

    OdpowiedzUsuń
  4. Aniu polecam Ci tę zapiekankę. Jest prosta i smaczna jednocześnie.

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarze. Osoby Anonimowe proszę o podpisanie się imieniem lub nickiem.
Pozdrawiam Qualietta